dinsdag, november 08, 2016

Gelul in de ruimte

Zoals het nog nooit heeft gedaan doet het het nu. Het lijkt soms alsof het niet zo is, maar dan knijp ik mijzelf en blijkt het toch echt te zijn. De ramen, de straten, ze zijn echt geplaatst en ze zijn echt gelegd. Aan mij zou het niet gelegen hebben, maar voorheen kwam het er door omstandigheden gewoon niet van. Het bleef steeds op een afstand.

Er zijn tijden geweest dat ik het ook niet meer verwachtte, dat het zich op deze manier zou ontvouwen. Ik heb mij altijd geprobeerd neer te leggen bij dat de dingen lopen zoals ze lopen en dat je er geen invloed op hebt. Tot op zekere hoogte natuurlijk, want ik geloof ook in de maakbaarheid van dingen. Tot op zekere hoogte natuurlijk. Maar waar de maakbaarheid dan stopt, heb ik mij nooit bewust afgevraagd en ook nooit willen afvragen. Het moment dat je het je afvraagt, stopt het, denk ik. Dus uit angst hiervoor ben ik nooit verder gekomen dan de dingen maken die voor handen waren en de andere dingen heb ik maar gelaten voor wat ze waren,

Maar het blijft me aantrekken, dat wat nog komen gaat. En daarmee ook de vraag; wanneer is het moment dat je zult moeten concluderen dat het niet meer komen gaat? Er moet hier vast een soort berekening voor zijn. Een rekensom om te bepalen of de dingen gaan veranderen. Maar om mij heen signaleer ik meer en meer de tendens om niets te willen bepalen, niets te willen verwachten, niets te willen hopen; want dan kan het alleen maar mee vallen.


Afwachten is misschien nog steeds de beste houding om je in te berusten. Het komt vanzelf naar je toe. Het is dichterbij dan je denkt. Wachten tot je een ons weegt heeft nooit wat opgeleverd, maar soms kun je het beter toch doen. Voor de tijd met je aan de haal gaat. Maar wacht niet te lang, want dan gaat alles aan je voorbij. Wie kaatst, kan de bal verwachten. Maar pas op dat hij niet door de net geplaatste ramen gaat, dan ben je verder van huis en zul je meer straten terug moeten lopen dan je lief is. Lopen is het nieuwe rennen. Maar, vergeet niet; je moet eerst leren lopen voordat je kunt rennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten