vrijdag, april 19, 2013

Vuile was


Soms moet je gewoon even niets doen. Geen bewuste handeling, geen bewuste zet, geen bewuste stap in die brei. Die pudding aan mogelijkheden en opties en keuzes en opvattingen en misvattingen en dwalingen en sprongen.

Even niets doen en door je eigen huis dwalen. Bij toeval zul je dan oprecht interessante dingen ontdekken. Hoe stof zich verzameld op gekke plekjes in de ruimte. Hoe één van de mandarijntjes in de fruitschaal sneller kleurt dan de anderen en hoe het licht van buiten een toffe geometrische driehoek met vijf benen, en later met twaalf benen, vormt op jouw laminaat. Dat kan helemaal niet, of misschien ook wel, maar je zult merken dat, door even niets te doen, er eigenlijk heel veel gebeurt.

Het zou kunnen zijn dat er enige mate van fantoompijn bij je ontwikkelt terwijl jouw been nooit geamputeerd is of dat er ineens allerlei trauma’s te verwerken zijn, die nog niet eens compleet zijn en nooit geëvolueerd zijn tot trauma. Daar zijn ze dan en dan heb je stiekem toch wat te doen.

De sokken aan het wasrek kijken mij aan. Grote witte stippen op een donkerblauwe ondergrond en grote zwart stippen op een witte ondergrond. Zoals de ogen van Elmo en Koekiemonster. Zoals de ogen van de dwerghamster die ik vroeger in een hokje hield op mijn kamer en soms vergat eten te geven.

‘Ga je nog wat doen?!’ Roept het gehele wasrek mij toe. ‘Of blijf je de hele dag niets doen?’. Niet wetende dat ik pudding morste op mijn shirt. Niet wetende dat er van alles borrelt en doet. Niet wetende dat ik grote plannen aan het smeden ben.

Even niets doen en door je eigen huis dwalen. Bij toeval zul je dan interessante dingen ontdekken. Dat het bijvoorbeeld onnodig is om in het vervolg geld te spenderen aan wasverzachter. De was wordt er niet leuker op. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten