zondag, december 15, 2013

Belletje lellen

Denk je het te weten, weet je het eigenlijk niet. Denk je het nooit te zullen weten, komt het eigenlijk goed. Een woord, een kans, een stap. Het lijkt allemaal maar toevallig te zijn en nooit in jouw handen geweest.

In de tram, zoeken op straat, om je heen kijken of de tijd uitzitten. Ben je een pessimist als je op een zo prettig mogelijke manier de tijd probeert door te komen? Ik probeer de tijd door te komen, op mijn best. Mijn handschoen ligt op straat en een fietser rijdt er overheen. Als ik het oppak zie ik een bandenspoor van hondenpoep over de middelvinger staan. Ik geloof dat dit toeval is en geen bewuste aanval op mijn persoonlijkheid.

Ben je een pessimist als je gelooft in dom toeval in plaats van dat alles wat je overkomt voor jou bestemd is? Ik geloof in dom toeval bedoeld voor mij, want dom is het nieuwe lot. Soms pakt dom goed uit en soms slecht. Maar slecht is nog altijd niet slecht vergeleken met mensen die hun gezondheid niet mee hebben, want wat dat betreft heb ik niets te klagen. Klagen mag sowieso niet hier in Nederland en trouwens, ik ben liever naïef dan dat ik nooit een sprankje hoop voel en als Scrooge met borsten en een kut door het leven ga. Pardon voor mijn woorden.
Ik bedoel maar te zeggen dat we, in het kader van de kerstgedachte, soms best mogen geloven in dom toeval en in handschoenen die bij elkaar passen, poep eraan of niet. Ik trap ook wel eens in de krant op mijn stoep voor de deur, om het vuur uit te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten