donderdag, januari 02, 2014

Richtsnoer

En dan maken we de balans op. Niet per sé omdat het nodig is, maar omdat dat is wat je doet aan het begin van het volgende jaar. Eigenlijk aan het eind van het vorige jaar, maar daar ben ik te laat voor. Je maakt dan een overzicht van hoe het er nu voor staat en je zult niet kunnen ontkomen aan het visualiseren van een groots plan, waar je je in het nieuwe jaar op zal gaan storten.

Grootse plannen maken grote valkuilen. Middelmatige plannen maken iets kleinere. Kleine plannen maken grootse stappen en grotere afstanden en een klein risico om alsnog op je bek te gaan.

Mijn generatie kan niet anders dan groots. Wij willen immers alles en we kunnen ook alles kiezen. Daarbij hebben wij namelijk het recht openlijk te zijn over een depressie of andere aandoening die voort komt uit het mislukken van grootse plannen en we kunnen dan zeggen ‘ik heb het in ieder geval geprobeerd’. Niemand kijkt daar van op.

Ik heb het in ieder geval geprobeerd, om kleinere plannen te maken. Maar dat zit gewoon niet in mijn karakter. Dan ga ik mij vervelen als een kat met een dag vrij want aan een bezoek aan de kattenbak en een uiltje knappen hebben ik, en mijn karakter, gewoonlijk niet genoeg. In een jaar kun je veel doen en dat zal ik dan ook doen en als je slim bent, vaar je met me mee want doorgaans heb ik ook nog wat energie over om aan een ander te geven.  Ik doe het misschien dan wel niet allemaal goed, maar ik doe het wel allemaal HAHA. Stiekem is het doen van zoveel verschillende dingen gewoon een onderpand voor als blijkt dat ik ergens ruk in blijk te zijn. Dan kan ik het altijd nog over een andere boeg gooien HAHAHA


Een nieuw jaar maakt nieuwe plannen en één van mijn plannen is om niet te veel plannen meer bij te maken, bovenop de plannen die ik al had, want dan word ik wel gek. Maar één nieuw plan, dat ik voor mijzelf een ‘subplan’ heb genoemd, is om de focus te leggen op één plan, naast alle andere plannen die ik maak. Focus (voor nu). Hoofdzaak (voor nu). Doelwit (voor nu). Dat is een goed plan voor nu. Dat wordt een goed jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten