zondag, september 16, 2012

Dineren in een sterrenrestaurant


Ik lust er wel pap van. Een lekker stevig potje filosoferen. Een lekker stevig potje debatteren. Een lekkere stevige pot stoofvlees of een lekkere stevige kop soep. Een turbulente tijd, dat lust ik wel. Zolang er beweging is, is er leven, toch? Goed of slecht is, wat mij betreft, onbepaald.

Ik kook graag en ik mag dit graag op gevoel doen. Misschien lees ik vooraf een recept maar bij het daadwerkelijke kokkerellen, is er in geen velde of wegen een papier te bekennen. Uitproberen is vooruitgaan, toch?

Vanavond ga ik iets uitproberen met rijst en tuinbonen en ik heb, in een impulsieve actie, ook gerookte spekjes in huis gehaald. Verder ben ik in het bezit van yoghurt, rucola, tomaatjes, pindakaas, crackers, mihoen, uien en onnoembaar veel kruiden. Zo direct ga ik mij eraan wagen. Ik zet een pan op het vuur en pleur daar in waar ik op dat moment zin heb. Soms pakt het lekker uit en soms minder hapbaar, maar er is geen goed of slecht, toch?

Ik ben benieuwd of jullie, bij het noemen van de ingrediënten die ik in huis heb, zelf al een recept in het hoofd aan het vormen zijn. Of dat sommigen van jullie bij voorbaat al denken; pindakaas met spekjes en yoghurt? Dat lijkt me helemáál niet lekker! Terwijl ik héél nog niet gezegd heb of ik alle genoemde ingrediënten daadwerkelijk ga gebruiken om mijn avondmaal te bereiden. Stigmatiseren is niet hetzelfde als beproeven, or is it?

Ik ben persoonlijk niet erg fan van het woord ‘bolletje’, wanneer dit gebruikt wordt in de categorie ‘broden’. Maar als een bezetene op kruistocht gaan om ieder bolletje uit de schappen te verwijderen is niet de juiste manier om te genieten, toch? Het kan bij tijd en wijle best nodig zijn om mijn stoofpot lekker te binden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten