dinsdag, juli 31, 2012

Koter


Zojuist gooide ik gloeiend hete thee over mezelf heen. Niet omdat ik dood wilde of mezelf wilde verminken ofzo, maar gewoon omdat het ongelukkig uitkwam. Net zoals een vliegje dat recht in je oog vliegt als je op de fiets zit, terwijl er in een straal van tien meter niemand anders fietst.

Zo gaan die dingen. Als kind poep je in je broek en als volwassene netjes op het toilet. Als je bejaard bent vallen je tanden uit en op de basisschool krijg je nieuwe. Ben je dertiger dan zou je inmiddels toch wel moeten weten wat je op deze aardkloot komt doen en voor jezelf kunnen zeggen of je daar daadwerkelijk mee bezig bent, of dat je het nog even uitstelt.

De letter A is niet de letter B en soms heeft tellen helemaal geen zin. Je hebt ook voor niets vroeger die tafel van Pythagoras in je hoofd zitten stampen, behalve dan misschien om de dag erna 0 fouten te halen op de geplande, maar toch onverwachte, toets. De juf stelde voor de grap aan het einde de vraag: Als je vijf dagen lang drie spruitjes hebt gegeten, hoeveel vitamientjes heb je dan binnen aan het einde van de week?

Wij kinderen konden daar niet zo hartelijk om lachen als zij, want wij vonden spruitjes helemaal niet lekker en als wij onze voorkeur mochten geven, aten we het liefst de hele dag wit brood met knakworsten. Met een dikke klodder mayonaise erbij en toen we iets ouder werden misschien curry.

Niks geen vitamientjes en niks niet geen groen. Geen zin om op te staan maar vooral zin in héél veel andere dingen doen. Tikkertje, trappertje, verstoppertje, kleuren, gillen, dansen, zingen, rennen, hondje spelen, papa stoeien, papa duwen, papa kietelen, een ei kapot slaan op zijn voorhoofd aan de ontbijttafel met Pasen.

Als kind brandde ik mijn vingers regelmatig aan een hete pan en stootte ik mijn hoofd tegen de muur als ik in bed lag. De schrammen van het buiten spelen zaten tot aan mijn oksels en ik ben vast ook, net als ieder ander kind, door een héél stom kind geduwd, of gestompt, of geknepen of getrapt.

Of weggepest. Of uitgelachen.

HA HA. Look who’s laughing now, suckers. HA HA HAAA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten