zondag, september 11, 2011

Eggs & Herons

Ik kan mij fascineren voor televisieprogramma’s met titels als ‘vechten voor je leven in de baarmoeder’. Ik vraag mij altijd af hoe creatief de makers achter zo’n docu of realitysoap dan zijn, willen ze een uitzending een dergelijke titel geven.

In dit geval, waarin de verhalen van ongeboren baby’s worden uitgelicht, bleek de titel een vertaling te zijn. De Amerikaanse titel was: ‘In the womb: Fight for life’. Persoonlijk had deze titel mij meer aangesproken omdat het woord ‘womb’ een gek soort absurdistische spanning teweeg brengt in de zin. Bovendien voegt die dubbele punt halverwege ook een extra dimensie toe. Misschien had ik mij voor de Amerikaanse versie wel geïnstalleerd voor de buis op het aangegeven tijdstip.

‘Womb’ is een van die woorden dat, wanneer je het heel vaak zegt, het een heel raar woord wordt. Womb. Uitgesproken als ‘Whoemmb’. Womb, wooemb. Je moet het uitspreken met opgeblazen wangen en grote ogen en langzaam wat lucht laten ontsnappen op het moment dat je bij de ‘oe’ aankomt. Hierbij wil ik ook graag vermelden dat het geluid van de Roerdomp, een reigerachtige, een zelfde soort klank heeftt. Dit wordt als volgt omschreven: ‘De roep van de roerdomp is een laag en diep whoemp, dat doet denken aan het geluid van een misthoorn en tot op kilometers afstand te horen is’. Hiermee wordt kracht bijgedragen aan mijn eerdere uitspraak over het Engelse woord ‘womb’. Het heeft iets weg van de klank van een misthoorn en die is zeer spannend. Denk aan Sinterklaas, denk aan 'Das Boot'.

Trouwens, hoewel de Roerdomp niet zo groot is als de verwante Blauwe Reiger, is ook de Roerdomp een forse vogel. Een flinke jongen.

‘Vechten voor je leven in de baarmoeder van de Roerdomp’. Dat zou een boeiende titel zijn voor een documentaire. Vooral omdat de Roerdomp normaal gesproken geen baarmoeder heeft.

Misschien heb ik rammelende eierstokken. Maar gelukkig kan ik, als ik dat zou willen, mijn ‘ei’ kwijt op vrouwenfora met titels als ‘Rammelende eierstokken’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten