woensdag, november 16, 2011

Sibbe

Mannen die ouder zijn en vrouwen die jong zijn, jonger dan de mannen. En vrouwen die ouder zijn dan de oude mannen, maar zich jong voelen door de jonge mannen die bij hen zijn. Mannen met oude vrouwen, dat kan natuurlijk ook, want niemand weet wat oud is. Ouder dan jij, maar van geest net zo jong. Net als die oudere mannen en vrouwen, die zich niet per se ouder voelen, maar het toch wel echt duidelijk zijn.

Dat staat op hun paspoort. En dat staat vaak ook op hun gezicht, want, ouder zijn dan iemand anders is niet per se beter, maar ergens ook wel, door ervaring, want, jonge mensen hebben geen ervaring, schijnt en dat is van hun gezicht af te lezen, tenzij je een ouderlijk gezicht hebt en iemand naast je een jonger gezicht heeft. Maar, niemand weet wat jonger is. Jonger dan jij, verhoudingsgewijs, maar, van geest net zo oud als jij, want, niemand is jonger, behalve je buurjongetje van vijf. Hoewel hij ook al bijna zes wordt.

Van geest ben je jong, ook al zegt je paspoort misschien van niet. En op de momenten dat je wijs wilt zijn, ben je van geest natuurlijk volwassen en kan je meepraten, als dat nodig is. Over volwassen onderwerpen. En als je, je jonger wilt voelen ga je op de schommel en naar een pretpark.

Want is volwassen dan oud? Want, wat is oud eigenlijk? En wat is nieuw? Is dit nieuw, of is dit alweer oud en ben ik niet met mijn tijd meegegaan? Dat zou eerlijk gezegd ook niet kunnen want, mijn gezicht is dan misschien wel jong en ik ben ook nog best jong maar van binnen ben ik oud en word ik steeds ouder. De gezichten om mij heen worden ook ouder en de kennis wordt gelukkig doorgegeven. Zo blijft de verhouding goddank hetzelfde en zal ik altijd de dochter van mijn ouders blijven en het jongere zusje van mijn broer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten