donderdag, mei 26, 2011

Poepgat

Ik voorspel dat op dinsdag 5 juli de wereld zal vergaan. Dit is namelijk de dag waarop ik, als alles de komende weken vlekkeloos verloopt, mijn diploma in ontvangst zal nemen.

Hoewel ik momenteel moeite heb met het op een rijtje zetten van de taken die ik nog moet doen en afronden, het telkens weer uitstel mijzelf op te sluiten om flink wat woordjes te tikken, en mijzelf liever blootgeef aan de verleiding die het ‘leven’ heet, zie ik nog meer op tegen de dag die 6 juli zal heten. De grote vraag is dan namelijk; zal ik dan mijn wekker zetten of is dit niet nodig? En zo ja, hoe laat zal ik deze dag mijn wekker moeten zetten?

De tijd zal het leren en dit is een uitspraak die mij, eerlijk gezegd, niet zint. Ik wil namelijk niet van de tijd leren, ik wil het liefst uit een boek leren of in ieder geval van iets concreets en niet van een gezegde of iets anders ontastbaars in die trant. ‘De tijd zal het leren’ doet het ‘em niet voor mij en ik zal mij dan ook keer op keer proberen hiertegen te verzetten. De tijd heb je namelijk niet onder controle, zoals ik mijn menstruatiecyclus wel onder controle kan houden sinds het moment dat ik microgynon 30 ben gaan slikken.

‘Als sla je me dood’ is een gezegde die momenteel veel in mijn gedachtes naar voren komt. Als mensen mij vragen ‘wat ga jij doen na je afstuderen?’ floept eerdergenoemde zin omhoog en vraag ik mij hierbij direct af wat deze mensen wel niet denken om deze vraag hardop aan mij te stellen. Met name afstudeergenoten zou ik spreekwoordelijk willen doodslaan als ze geïnteresseerd proberen te doen. We zitten toch allemaal in hetzelfde schuitje? We vallen toch allemaal in een groot zwart gat dat voelt als het einde, maar eigenlijk het begin van een nieuwe wereld zou moeten betekenen? Waarom vragen naar de bekende weg? Ook nog zo’n gezegde dat mij niet zint.

Terugkomend op dat grote, zwarte gat; misschien moet ik het allemaal niet zo zwart-wit zien en gewoon doorlopen zoals ik gewend ben en kijken waar mijn rode loper mij heen brengt. Want ik heb immers toch mooie prestaties verricht de afgelopen jaren? Ja, ja, maar wat is precies de definitie van mooi en wat voor goeds is eigenlijk een prestatie als je, je daarna weer verkeert in een donkere periode, omdat al dat moois weer voorbij is? Inmiddels ook een herkenbare cyclus voor mij.

‘Ease on down the road’ zei Michael Jackson ooit. Maar een man die ook praat tegen zichzelf in de spiegel, moet je maar niet al te veel van aannemen. Bovendien is hij ook dood.

1 opmerking:

  1. Ach, alles is uiteindelijk een prestatie als je je er echt voor ingezet hebt. En de definitie van mooi en goed bepaal je zelf, dat is voor iedereen persoonlijk.
    Wees nu maar gewooon trots en blij met je diploma, dat weten wat je verder gaat studeren kom je nog wel aan!

    BeantwoordenVerwijderen