zondag, januari 13, 2013

Maximum


Ik deed achtentwintig stappen en toen bleef ik staan. Meer dan ik ooit deed. Achtentwintig stappen en misschien wel een sprong aan het eind. De grootste sprong die ik ooit heb gedaan. Ver springen vroeger op school bij de gymles was er niets bij. De snelste sprint die je ooit heb gedaan, de verste slag bij honkbal die je ooit hebt gehaald en de beste score bij de coopertest. Allemaal niet te vergelijken.

Mijn neus zit vol met snot als ik aankom en mijn oksels jeuken maar ik kan niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb. We hebben het niet eens meer over proberen het gaat hier om een beproeving, de ultieme test, is het niet?

Als ik mijn ogen dichtknijp kan ik het zien maar mijn zicht is troebel. Troebel door de hartkloppingen en het zweet dat mijn concentratie wegneemt. De finish is niet ver, hoewel ik betwijfel of de eindstreep niet steeds zal verplaatsen. Ik vraag mijzelf af aan welke wedstrijd ik eigenlijk meedoe.

Ik deed achtentwintig stappen en toen bleef ik staan. Meer stappen dan ik ooit deed. Achtentwintig grote stappen en misschien wel een mega sprong aan het eind. Een sprong naar links en een sprong naar rechts en een sprong in het diepe en ik blijf maar springen.

Als een kikker kom ik dichterbij. Glibberig en groen en met grote, uitpuilende ogen kijk ik rond terwijl ik met mijn zuignappen deze grote steen omklem. Ik behoor tot de amfibieën, ik ben koudbloedig en één van miljoenen. Van een kikkervisje ben ik uitgegroeid tot een brulkikker. Ik eet alles wat in mijn bek past. Ik heb weinig vijanden.

Godallejezus, wat een halfgaar metaforisch gelul. Dat met die kikker gaat echt te ver. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten